BUDDISMO/BUDDHISM

BUDDISMO

(english below)

Il buddismo è un’antica filosofia nata in India 2500 anni fa, ma nonostante il passare dei secoli, i suoi contenuti e metodi sono molto attuali.  I suoi insegnamenti di dharma consistono in tecniche e conoscenze che liberano la mente dalla confusione e dalla sofferenza.  Per questo motivo, come ha detto Sua Santità il XIV Dalai Lama: “Il buddismo può essere considerato una psicologia, una filosofia o anche una religione”.  Il buddismo pone gran valore allo sviluppo di pensieri etici, alla non violenza, e all’analisi dei propri processi mentali e comportamentali.

Il fondatore storico fu il principe Siddharta Gautama, che dopo aver rinunciato al mondo all’età di 29 anni per dedicarsi alla meditazione, s’illuminò all’età di 35 anni riuscendo ad eliminare definitivamente tutti gli aspetti negativi della mente e a perfezionare tutte le qualità positive, e da allora fu chiamato il Buddha (il risvegliato).  La sua comprensione chiara dei fenomeni della vita lo convinse a formulare le quattro nobili verità e la via dell’ottuplice sentiero.  Realizzata l’interdipendenza di tutti i fenomeni, per la quale tutte le cose e tutti gli esseri viventi sono intimamente legati uno all’altro, Il Buddha insegnò la meditazione sostenuta però dalla motivazione di grande compassione e amore: compassione è desiderare che tutti gli esseri siano liberi dalla sofferenza, amore è desiderare la felicità per tutti gli esseri.

Nel corso dei secoli il Buddismo si è diffuso in tanti paesi, e pur mantenendo gli stessi scopi, ha preso varie forme e ha sviluppato più metodi, adatti a persone con caratteristiche diverse.

Nel 2003 S.S. Sakya Trizin – capo spirituale della scuola Sakya del buddismo Tibetano – ha consacrato lo spazio del nuovo Centro Buddista Sakya a Strada in Chianti, Firenze. Il Centro è stato trasferito a Castello di Cireglio nel 2008. Al centro viene insegnato la Meditazione e la Filosofia Buddista. Ogni anno è visitato da Maestri, pricipalmente dalla tradizione Sakya.

Buddhism

Buddhism was born in India around 2,500 years ago with the prince, Siddhartha Sakyamuni, the son of a King who ruled a small kingdom in northern India. The future Buddha, after having had a comfortable childhood, abandoned court life to seek an illuminated path, dedicating himself to a strict and rigorous asceticism. He then discovered “The Middle Way” , which did not believe in zealousness, either in terms of useless severity or lasciviousness. This led him to understand the essential dynamics of our existence. With this knowledge he was able to go beyond the usual understanding of the visible world, in which normal human beings are trapped.

His enlightenment was based on four truths, explained in his first teachings:

-suffering is unavoidable

-the reasons for this suffering

-the means to overcome suffering

-the way to break the infinite cycle of suffering

 

In short, these four truths are not difficult to understand: suffering exists and has specific causes. These causes upon further examination, arise from our actions and thoughts. Given that we cause this sufferings by ourselves, the cycle in which we have placed us can be broken by following a precise and quite simple path that holds certain rules of behaviour: develop the right sight of reality, have the right will to move away from the suffering, practice right speech, right action, right livelihood (this includes not lying, not stealing, not being violent in actions or words, etc), find the right will to follow this way of life, apply the right concentration on the true objectives of life, seek the right meditation necessary to reach the true goals in life, and search for the right meditation to reach a reward that goes beyond only the intellect.

 

The whole complex Buddhist philosophy, and the philosophical, spiritual and meditative fields associated with it, are based entirely on these simple rules.  Right sight, for example, is reached by means of philosophical debate, right will needs an elaborate psycho-physical discipline and right meditation is reached only by specific techniques and exercises, etc.  All of this needs to be transmitted from generation to generation, for the reason that a single life is generally not enough to complete this seemingly simple path and reach the goal of illumination.

 

After the death of the Buddha (The Awoken One), as Prince Siddharta was known after his illumination, the Buddhist doctrine (Dharma) spread throughout the entire Far East, in the form today known as Hinayana (“The Small Path”) and in the form known as Mahayana (“The Great Path”).  In the Mahayana, instead of searching solely for one’s own liberation and overcoming of the cycle of suffering, the enlightened beings assist other living beings to exit the cycle of life, death and rebirth because of compassion. For this reason, some masters decided to be reborn with the express goal of helping others. This school of Buddhism is therefore focussed on developing the mind of illumination (bodhicitta) and on Compassion, trying to alleviate the suffering of all sentient beings. This masters who have chosen to dedicate their present and future lives to the endeavor of compassion are called Bodhisattva.

 

Annunci

Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...